Ekonomika
Bizness

Taksometru platformas iznīdē dispečerpunktus 16

Publicitātes foto

Latvijā jau pusgadu darbojas divas taksometru izsaukšanas platformas – “Taxify”, kas Latvijas klientiem ir pieejama jau vairākus gadus, un “Yandex.Taxi”, kas Latvijā ienāca šī gada martā.

Abas platformas pieejamas viedierīču lietotnēs, kas saved kopā vadītāju un klientu. Kā sadzīvo abas platformas un kādas tendences iezīmējas, “Latvijas Avīzes” pielikumā “Latvijas Bizness” stāsta abu platformu pārstāvji.

Kalpo visām platformām

Kā liecina novērojumi, pēc “Yandex.Taxi” ienākšanas Latvijas tirgū parādījās tendence, ka takšu vadītāji sāka darboties vienlaikus gan kā atsevišķu taksometru kompāniju pārstāvji, gan kā “Taxify”, gan “Yandex.Taxi” pārstāvji.

Tā dara gan marķēto takšu vadītāji, gan arī privāto auto vadītāji.

Kā skaidro atsevišķi taksometru vadītāji, viņiem tā ir iespēja nodrošināt sev vairāk klientu, savukārt atsevišķi privāto auto vadītāji atzina, ka tas vairāk esot kā eksperiments, pamēģinot te vienu, te otru no abām Latvijā pieejamajām platformām.

Platformu pārstāvji norādīja, ka tām nav nekādu pretenziju pret vadītāju darbu vienā, otrā vai abās platformās.

Proti, autovadītāji vienlaikus drīkst būt reģistrēti gan “Yandex.Taxi”, gan “Taxify”, kā arī tie var turpināt pieņemt pasūtījumus no savām takšu kompānijām, kurās viņi strādā.

Arī “Yandex.Taxi” starptautiskā biznesa attīstības direktora vietnieks Arams Sargsjans teica, ka autovadītājam tā ir iespēja nodrošināt sev vairāk klientu, bet klientam tā ir cerība uz mazāku gaidīšanas laiku.

“Taxify” vadītājs Latvijā Kārlis Ķezberis savukārt norādīja, ka “Taxify” vidējais gaidīšanas laiks lietotnē patlaban ir 3 – 4 minūtes, piebilstot, ka “Yandex.Taxi” esamība tirgū to īpaši neietekmējot.

Cer uz individuālo pakalpojumu sniedzēju skaita pieaugumu

Kārlis Ķezberis uzskata, ka gaidīšanas laiku drīzāk pozitīvi ietekmētu plašākas privāto autovadītāju iespējas piedalīties taksometru pakalpojuma sniegšanā.

“Esam pārliecināti, ka, sakārtojot likumdošanu, arvien vairāk vadītāju izvēlēsies sniegt pasažieru pārvadāšanas pakalpojumus, kas būs galvenais faktors, lai klientiem nepieciešamības gadījumā vienmēr būtu pieejams auto.”

Laikā, kad “Yandex.Taxi” ienāca Latvijā, valdība pieņēma noteikumu paketi, ar ko tika radīta iespēja komercpārvadājumus veikt arī ar privātajām mašīnām.

Sargsjans stāsta, ka mēnesi pēc šo noteikumu pieņemšanas “Yandex.Taxi” autovadītāju īpatsvars ar “baltajām” zīmēm bija ap 10%, bet jau šī gada augustā šis apjoms esot ievērojami pieaudzis.

Tikmēr “Taxify” platformā izteikts “balto” numura zīmju īpatsvara pieaugums nav izjūtams, taču klasisko taksometru vadītāju daudzums aizvien pieaug, atklāj Ķezberis.

Arī “Yandex.Taxi” pārstāvis Sargsjans piebilst, ka pusgada laikā reģistrēto autovadītāju skaits šajā platformā esot ievērojami audzis.

Precīzu skaitu viņš neatklāja, vien norādīja, ka skaits ir pieaudzis vairākas reizes kopš šī gada marta, kad “Yandex.Taxi” bija reģistrēti ap 200 autovadītāju.

Atmirst taksometru dispečerpunkti

Kāds patlaban varētu būt autovadītāju sadalījums starp “Taxify” un “Yandex.Taxi” Latvijā, abu kompāniju pārstāvji nevarēja norādīt. Tas skaidrojams ar to, ka platforma ir vietne, kurai vadītāji var pieslēgties jebkurā brīdī un arī jebkurā brīdī atslēgties.

Platformās ir ļoti aktīvi vadītāji, kā arī tādi, kuri ilgstoši nepieslēdzas. Piemēram, “Taxify” platformā šo gadu laikā reģistrēti vairāk nekā 1000 vadītāji.

Tāpat šobrīd esot grūti noteikt tirgus sadalījumu, taču “Taxify” novērojumi liecinot, ka braucienu skaita un klientu ziņā “Taxify” joprojām turas līderpozīcijā.

Platformu sadarbībā ar mazo takšu kompāniju autovadītājiem iezīmējas kāda interesanta tendence. Proti, tām mazajām takšu kompānijām, kuras sadarbojas ar kādu no platformām, nav jāuztur savs atsevišķais dispečeru centrs un arī nav jānodrošina cits taksometru izsaukšanas veids, atzina Ķezberis.

Tādējādi ir iespējams samazināt izdevumus, atsakoties no dispečeru centra. Kā šī tendence attīstīsies turpmāk, vai tas mainīs lielo takšu kompāniju darbošanās veidu, patlaban vēl ir atklāts jautājums. Taču mazās takšu firmas jau ir devušās šajā virzienā.

Tehnisko stāvokli novērtē pēc foto

Saistītie raksti

Pēc pusgada darbošanās vienā tirgū “Taxify” apgalvo, ka “Yandex.Taxi” ienākšanu nozarē vērtē neitrāli un ka konkurenta klātbūtne tirgū īpaši neietekmē “Taxify”.

Taču vienlaikus Ķezberis atzīst, ka no dienaskārtības nav pazudis jautājums par kvalitāti. Lūgts komentēt kvalitātes nodrošināšanu, Ķezberis atklāja, ka uzņēmums pārbauda katru automašīnu, vēl pirms vadītājs ar to sāk lietot platformu.

Taču periodiski tiek veiktas pārbaudes sistēmā jau reģistrētām automašīnām.

Konkurences apstākļos rūpes par kvalitāti ir svarīgas arī “Yandex.Taxi” platformai, kura esot izstrādājusi attālinātās kvalitātes kontroles sistēmu.

Sargsjans skaidro, ka nolūkā pārliecināties par kvalitāti autovadītāji regulāri saņem automātiskus pieprasījumus nosūtīt bildes, kurās redzams auto no ārpuses un iekšpuses.

Gadījumos, kad pēc attēlu analīzes rodas šaubas par auto pienācīgu kvalitāti, “Yandex.Taxi” veic pārbaudi klātienē, nosūtot vērtētāju.

Gadījumā, ja pārbaudē atklājas kāda vaina, attiecīgās automašīnās vadītājs tiek bloķēts līdz brīdim, kad tiek novērstas pārbaudē atklātās neatbilstības.

Kopumā Latvijas tirgus patlaban esot pietiekami liels. Vienlaikus turpina pieaugt pieprasījums pēc kvalitatīviem, drošiem un uzticamiem pārvadājumiem.

Līdz ar to pakalpojuma sniedzēji ir motivēti papūlēties par labas kvalitātes nodrošināšanu – tāpēc ka klienti par servisu balso ar saviem maciņiem.

Lorem ipsum2
FOTO: Leta2

LA.lv