Kultūra
Māksla

Princese un viņas mazmeita satiekas muzejā 16

Foto: Mākslas muzejs Rīgas Birža

Ir gleznas, par kurām viss skaidrs, – tās datētas, autors tās parakstījis, un skaidri norādīta gleznā attēlotā persona. Taču ir gleznas – noslēpumi, kurus kārojas atminēt.

Jau pirms vairākiem gadiem vienu šādu noslēpumu atminēja pazīstamā mākslas vēsturniece Edvarda Šmite, dodot vārdu slavenās Jaņa Rozentāla gleznas “Princese ar pērtiķi” meitenei. Bijuši daudzi minējumi par gleznas modeli. Pilnīgi skaidrs, ka tā nav iecienītākā mākslinieka modele – viņa sieva, dziedātāja Elija Rozentāle. Izteikti minējumi, ka tā varētu būt aktrise Marija Leiko, kuru Rozentāls noteikti bija varējis redzēt kādā izrādē.

Taču neilgi pirms Latvijas Nacionālais mākslas muzejs tika slēgts remontam, atbildi sniedza divas muzeja apmeklētājas no Vīsbādenes Vācijā. Viņām to bija atklājusi kādreizējā rīdziniece Goto Bētge (dzimusi fon Seka, 1891-1977).

Goto bija kurzemniece, apguvusi kalistēniskao vingrošanu – brīvus vingrojumus mūzikas pavadījumā, arī saistībā ar deju, arī nodarbības ar vālītēm, bumbām un lecamauklu. “1912. gada vasaru Goto pavada Bulduros, rodot iespēju arī publiski demonstrēt savus vingrojumus. Veiksmīgā uzstāšanās kalpo par labāko reklāmu viņas iecerētajiem vingrošanas kursiem,” rakstīja Edvarda Šmite žurnālā “Studija”. Tajā pašā ziemā Goto Rīgā iepazīstas ar mākslinieku aprindām un uzstājas mākslinieku biedrības “Kunstecke” (“Mākslas stūris”) krodziņā Dzirnavu ielā un vēlāk piedalās karnevālā – romiešu svētkos, kur ierodas, austrumnieciski tērpta. Savās atmiņās “Cik viegli plīst stikls un laime!” (“Glück und Glas – wie leicht bricht das!”) viņa raksta, ka tur iepazinusies ar Jani Rozentālu, visu vakaru nopļāpājuši, un tieši tad Rozentāls pierunājis jauno sievieti viņam pozēt.

Par darbu Goto saņēmusi gleznas “Princese un pērtiķis” reprodukciju (Rozentāls gan esot solījis nelielu kopiju eļļā!).

Bet attēlā pa labi redzama Princeses mazmazmeita Renāta Rēdere-Katani, kura vakar viesojusies muzejā “Rīgas Birža”, un ģimenes līdzība nav apstrīdama.

Starp citu, gleznas noslēpumu vienā no savas iecienītās Mākslas detektīvu sērijas grāmatām minēja arī Luīze Pastore.

Ak, jā: pērtiķītis piederēja leijerkastniekam, kurš mēdza spēlēt Rozentāla mājas priekšā.

Saistītie raksti
LA.lv