Ekonomika
Tehnika

Noskaidrots, cik digitāli esam patlaban 16

Publicitātes foto

Latvijā strauji attīstās e-pārvalde, par ko liecina augstie rādītāji e-pakalpojumu nodrošināšanā.

Šogad Latvija ierindojusies trešajā vietā Eiropā tiešsaistes pakalpojumu nodrošināšanā uzņēmējiem1, astotajā vietā Eiropas Savienībā (ES) valsts pakalpojumu elektroniskajā pieejamībā, kā arī devītajā vietā ES digitālo publisko pakalpojumu sniegšanā.

Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv sabiedrībai pašlaik pieejami vairāk nekā 500 e-pakalpojumi, kas apvienoti vairāk nekā 120 dzīves situācijas, ko jau pašlaik Latvijas iedzīvotāji portālā var risināt digitāli.

Portālā e-pakalpojumus patlaban izmanto vairāk nekā 880 000 lietotāju, un tajā pieejamie elektroniskie pakalpojumi 2017. gadā sākti ap 10 miljonus reižu.

Lai ikvienam palīdzētu ērtāk un vieglāk orientēties plašajā e-pakalpojumu piedāvājumā, gan portālā Latvija.lv, gan arī atbalsta vietnē mana.latvija.lv pieejami dzīves situāciju apraksti, kas vienuviet apvieno dažādu e-risinājumu (IKT platformu, e-rīku un e-pakalpojumu) secīgus izmantošanas soļus.

Šie e-risinājumi cilvēkam ļauj veiksmīgi atrisināt formalitātes, kas saistītas ar konkrēto dzīves situāciju, piemēram, dzīvesvietas maiņa, darba maiņa, bērniņa piedzimšana, uzņēmuma dibināšana un daudzas citas situācijas.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieks informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jautājumos Edmunds Beļskis skaidroja, ka, pateicoties pieaugošajai sabiedrības izpratnei par digitālās vides sniegtajām priekšrocībām, Latvijā turpina pieaugt e-pakalpojumu lietotāju skaits.

Lai e-risinājumi būtu saprotami un pieejami maksimāli plašam cilvēku lokam, notiek nepārtraukts darbs pie e-risinājumu un to aprakstu pilnveidošanas.

Jau pašlaik cilvēkiem nav nepieciešams pārzināt katru e-pakalpojumu, bet gan jāspēj atpazīt aktuālo dzīves situāciju, lai to atrisinātu digitālajā vidē. Lai ietaupītu laiku un naudu, ir jāmaina tikai savi ikdienas ieradumi un jāuzdrīkstas pamēģināt, norāda Beļskis.

Lai sniegtu palīdzību e-pakalpojumu lietošanā ikvienam, kas vēl nejūtas pārliecināti par savām digitālajām prasmēm, Latvijā integrētās komunikācijas un mācību programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek mācīti 6000 digitālo aģentu – bibliotekāri, skolotāji, valsts un pašvaldības iestāžu darbinieki.

Digitālie aģenti ir vēstneši, kas ne tikai paši ir apguvuši un izmanto valsts iestāžu piedāvātos e-risinājumus dažādu dzīves situāciju risināšanā, bet arī, veicot savus ikdienas pienākumus dalās zināšanās, un palīdz iedvesmot to izmantošanā savus klientus un citus līdzcilvēkus.

Lai uzzinātu sev tuvākā digitālā aģenta atrašanās vietu (bibliotēka/izglītības iestāde), aicinām iepazīties ar digitālo aģentu tīkla karti, kas pieejama portālā mana.latvija.lv.

Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi.

Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv.

Saistītie raksti

Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti.

Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://mana.latvija.lv/.

LA.lv