Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Lietotas riepas – milzu risks. Labāk lētas jaunas

Par dārgākajām iespējām šeit nerunāsim. Budžetā brīvs auto īpašnieks orientēsies pēc pieredzes (savas un draugu), pēc internetā plaši pieejamiem vācu testiem, pēc pārdevēja slavinošajiem stāstiem par “Pirelli”, “Good Year”, “Bridgestone” utt.

Ko darīt, ja naudas maz? Vispirms – ko nedarīt.

Lietotas – milzu risks

Ja ar tā paša interneta palīdzību skatām lētākās, meklētājs vispirms piedāvās simtus ar sarkanu atzīmi “lietotas”. Cenā tā ap 20 eiro. Pat zemākā. Ņemam? Ja galēja bezizeja… Citādi labāk ne. Pat ja protektora dziļums prāvs, pat ja uz sāniem atrastais ražošanas gada skaitlis nav pirms “2010” – risks ir milzīgs, jo mums nav zināmi ne šīs riepas ekspluatācijas, ne vēlākās uzglabāšanas ap­stākļi. Tā var izrādīties jau cieta, trausla, skaļa.

No Ķīnas nebaidies

Ķīna ir varena. Tā, senā sadarbībā ar gumijas industrijas milžiem pieredzi smēlusies, nu būvē pati savas milzu (un modernas) rūpnīcas. Nu jau puse no Eiropas brauc ar “Made in China”. Aizvien vairāk uz šādu vēl pirms dažiem gadiem par riskantu uzskatītu eksperimentu sadūšojas arī Latvijā. Lūk, kolēģis smaida par “Antarres”. “Brīvkalnu” trases slēgšanas ballītes reportāžā pieminētā meitene pa ledus līkločiem veiksmīgi stūrē “Sailun” riepās apautu prāvu un smagu “Mercedes”. Mani (“Nissan Qashqai” ar “Westlake” riepām) uz eksperimentālu sacīksti izaicina jauneklis (VW “Tiguan” un “Nokian”). Un paliek atpakaļskata spogulītī mazs maziņš.

Mums jau ir pozitīva pieredze ar Ķīnas riepām. Un uz populāru 205/65 R16 izmēra komplektu ietaupītie 200 eiro lieti noderēs citur.

Nenoraidi Eiropas alternatīvas

Ne tikai Ķīnas gumijas izpētē mums ir tāds baltāks plankums. Ļoti maz zinām par “Nordexx”, piemēram. Relatīvi jaunu Dānijā bāzētu kompāniju, kas ražo Austrumu produktu cenām samērojamas riepas, kuras jau kļuvušas populāras visā Skandināvijā, arī Anglijā. Kurš uzdrošināsies pamēģināt? Ja tas būsi tu – lūdzu, rudens pusē atraksti un pastāsti, kā gājis. Tā būs labākā palīdzība kolēģiem.

Eiropā taisa arī kaut ko vēl lētāku. Restaurētas riepas. Fui!!! Tā nesaki. Ja ar vismodernākajām tehnoloģijām pārbaudītam karkasam tikpat moderni “uzvāra” laba zīmējuma protektoru un to visu rotā zīmols “King Meiler – Made in Germany”, un to visu veiksmīgi pārdod pat tajā pašā Vācijā – vai mums noteikti jābūt augstprātīgi izlepušiem? Vai arī restaurētas riepas – ar dziļu protektora rakstu – uz slapja asfalta un grants nebūs labākas par sen jau puspliku “premium”?

Dažas mazpazīstamu riepu ražotāju vizītkartes

• “King Meiler”. Ziemeļvācija. Uzņēmuma dibināšanas gads – 1953. Lielākā riepu restaurēšanas pieredze pasaulē. Produkcijas spektrs – no komerctransporta līdz sporta riepām (max. ātrums 280 km/h). Visām riepām – divu gadu garantija.

• “Nordexx”. Dānija. Izplatīšanas filiāles visā pasaulē – no Austrālijas līdz Meksikai. Produktu atbilstība jaunākajiem ASV un Eiropas standartiem.

• “Aeolus”. Ķīna. Uzņēmums dibināts 1965. gadā un pērn iekļuvis pasaules lielāko riepu ražotāju “TOP 20”. Gadā ražo vairāk nekā piecus miljonus riepu. Lielākais produkcijas noiets – Eiropa: Vācija, Holande, Francija, Rumānija, Austrija, Šveice.